Lite Drifter-info.

MC-relaterade diskussioner. Övrigt behandlas i "Ordet är fritt"
Kategoriregler

Här kan du lägga upp trådar och göra inlägg om allt hojsnack som inte hör hemma i någon annan kategori. – Men det måste vara hojrelaterat!

► Visa/Show - In English
Användarvisningsbild
flintsten#507
Inlägg: 425
Blev användare: sön 12 nov 2006, 18:03
Ort: Skällinge

Lite Drifter-info.

Inläggav flintsten#507 » ons 01 aug 2018, 10:05

Inspiration
Driftern var resultatet av en diskussion mellan Ken Boyko, Don Emde, son till den indiska legenden Floyd Emde och John Hoover från Kawasaki. Retro motorcyklar blev rasande och frågan ställdes upp "Vad skulle en modern modern indisk se ut och vilken typ av teknik skulle den ha?" De upphandlade Denny Berg of Time Machines Inc. för att bygga en sådan maskin. De gav honom ett tidigt 1995 Classic och ritningen och gjorde honom lös. Slutresultatet var en motorcykel som kallades "Super Chief", som togs till flera utställningar 1996/97 och var en sådan hit med ridåkaren att Kawasaki tog Super Chief till Japan och satte den i produktion. På grund av patentlagstiftningen kunde de inte använda chefsmonikeren och fram till dess släpp var namnet inte avgjord. Driftern är avsedda att vara en "hyllning" till den indiska chefen 1948 och liknar så nära den indiska chefen i slutet av 1940-talet att de oinitierade misstänker det för en "gammal" indian. Superchefen presenterades i flera motorcykeltidningar.
En artikel i Rider Magazine citerade skaparna som att "målet med övningen hade varit att gifta sig med klassisk indisk stil med modern teknik för att skapa en motorcykel som man kunde ha förväntat indiska att tillverka hade det fortfarande funnits vid den tiden projektet lanserades ". Vid replikering av indianens nostalgiska utseende var främre fenderljuset , bakre bagagehylsan och läderfransen avsiktligt utelämnad. Tre år senare granskade laget detta tema genom att skapa en klassisk stil polis motorcykel .

Produktion
Kawasaki Vulcan Super Chief sändes så småningom till Japan där det skulle inspirera till skapandet och lanseringen av 1999 Kawasaki Vulcan 1500 Drifter, vars svarta styr , ram , gafflar och stötdämpare samt gråmotorbas fungerade för att efterlikna klassisk utseende. Medan superchefens indikatorer hade placerats i cykelns strålkastare , kom Drifter ut med konventionella indikatorer. Kawasaki erbjöd körljus som tillbehör som kunde läggas till cykeln för att förbättra sitt utseende, samtidigt som det tjänar ett funktionellt syfte.
Drifters retroutseende uppnåddes genom att använda Vulcan 1500 som en bas för att generera en strömlinjeformad design som skulle framkalla ett klassiskt utseende samtidigt som fördelarna med modern teknik levereras. Trots sitt utseende från 1940-talet drivs Drifter med en bränsleinsprutad vätskekyld 1470 cc V-tvillingmotor som levererar kraft med en 5-växlad växellåda med en automatisk neutralfinnare. En drivaxel används för att överföra kraft från motorn och överföringen till bakhjulet, och motorcykeln har enkelskivbromsar både fram och bak. Drifter har en 1,66 meter (65 in) hjulbas och vägt 322 kg (710 lb) torr.
I 2000-modellen upprepade Kawasaki det svarta utseende och införde sedan 2001 ett nytt utseende som innehöll kromade gafflar och tillbehör, en större bränsletank och ett modifierat säte som bestod av lager solo sittplatser i motsats till det dubbla sätet som tidigare hade varit standardproblem.

Svar
Drifterns design drog ett positivt svar från granskare som tyckte om den indiska chefs djupt validerade klassiska fenderkjolar i motsats till den mer traditionella motorcykelfender-stilen. Bakluftsdämpare, original svängarmsarrangemang och progressiv framfjädring gjorde det till en bekväm kryssare som bekvämt täcker stora avstånd. Däckrören fanns i lager, eftersom Kawasaki följde Cobras bly och använde kromade talade hjul för att slutföra det nostalgiska utseendet som det ville återskapa.

Slut på produktionen
Strax efter den indiska fabriken i Gilroy drog Kawasaki Drifter från den nordamerikanska marknaden.
Efter 2005-modellen släpptes 1500 Drifter av Kawasaki-stallet. Den lättare motstycke, 800 Drifter , introducerades år 2000, förblev i produktion för ett år innan det också upphörde produktionen.
Läs det jag skriver, inte hur jag stavvar.
Sten#507 Fd.DA Varberg
Kör en 1500 Drifter, har en VN2000 svart/silver till salu.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
goran428
Inlägg: 4741
Blev användare: fre 20 okt 2006, 09:22
Hemort: Malmö
Ort: Malmo
Kontakt:

Re: Lite Drifter-info.

Inläggav goran428 » mån 06 aug 2018, 21:15

Det syns tydligt att det är en ursprungligen engelsk text som rå översatts med google translate och där ordet indian felaktigt översatts till indisk. Bland mycket annat som blir fel vid ren maskinöversättning :D
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk


Återgå till "Hojsnack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst