vn800 18/40 drev och 112 kedja

Allt om hojen

Moderatorer: RGustavsson#1288, stefan3871, adm

Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa - In English
wAvEr#9870
Inlägg: 15
Blev användare: lör 02 apr 2016, 18:54
Hemort: Stockholm
Ort: Stockholm

vn800 18/40 drev och 112 kedja

Inläggav wAvEr#9870 » lör 04 jun 2016, 19:30

Hej igen vulcaner!

Har läst en del om drev byte till 18/40 och verkar som man kan köra 112 kedja enligt många på nätet men jag blev lite nojig när det inte är 100% klart när jag läser.

dumt nog har jag ju redan köpt 18/40 med 112 kedja men inte packat upp det så antar att jag kan skicka tillbaka om det inte lirar.

Men är det någon här på forumet som har gjort ett byte på en vn800 classic (min är från -05) till 18/40 med 112 så vet jag att det är ok att köra på.
Så är det någon som har haft den erfarenheten?

Tack på förhand!

// Martin

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Kurki6366
Inlägg: 3
Blev användare: sön 11 jul 2010, 10:12
Ort: FARSTA

Re: vn800 18/40 drev och 112 kedja

Inläggav Kurki6366 » sön 05 jun 2016, 18:38

Är rätt säker på att jag satte på en 114 med samma drevning. Beställde dreven och kedjan tillsammans.
Om det betyder att en 112 inte fungerar vågar jag vara osagt.

/Kristian
VN800 Classic 1998

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

wAvEr#9870
Inlägg: 15
Blev användare: lör 02 apr 2016, 18:54
Hemort: Stockholm
Ort: Stockholm

Re: vn800 18/40 drev och 112 kedja

Inläggav wAvEr#9870 » ons 22 jun 2016, 09:55

tack för svaret!

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

wAvEr#9870
Inlägg: 15
Blev användare: lör 02 apr 2016, 18:54
Hemort: Stockholm
Ort: Stockholm

Re: vn800 18/40 drev och 112 kedja

Inläggav wAvEr#9870 » sön 10 jul 2016, 18:05

Hej ville bara meddela att bytet gick bra om men lite omständigt då jag aldrig gjort det förut.
Kedjan och dreven passade perfekt och det känns som jag har fått en ny motorcykel, 18/40 borde ju vara stock inställningarna!

går mycket skönare och jag har fått användning av 1:a växeln till och med! och slipper jaga upp till högre växel för att motorn börjar varva oskönt

varmt rekommenderat! 5 av 5

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Niklas10353
Inlägg: 15
Blev användare: mån 24 jul 2017, 19:11
Hemort: Eskilstuna
Ort: Eskilstuna

Re: vn800 18/40 drev och 112 kedja

Inläggav Niklas10353 » tor 10 aug 2017, 02:53

Färre kugg på bakdrevet minskar varvtalet om jag tänker rätt va? Jag HATAR att min VN800 Classic (1997) typ varvar sönder med sina 17/42 när man åker snabbare än 70 km/h.

Att byta till 18/40 verkar ju vara hur vanligt och utbeprövat som helst, men 18/38 då? Tänker jag rätt när jag tänker att den varvar ännu lite mindre i högre farter då? Kommer man kunna smyga i köer osv utan att ha en koppling som ger upp?

Ska beställa så fort jag fått något vettigt svar om jag ska ha 18/40 eller 18/38 :)

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk


Återgå till "Teknikfrågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst