Sida 1 av 1

Vinterförvara, att tänka på

Postat: mån 11 sep 2017, 00:58
av Yazz10375
Hej,

Provade sökfunktionen men hittade inget i forumet, så jag provar med en ny tråd.

Snart är det dags för ställa in hojen för året, det är min första gång så jag tänkte samla lite råd o tips.

Många säger att man ska flytta hojen några ggr för att slippa platta däck. En annan sak är att göra olja byte.

Sen tänkte jag fylla tanken med bensin men har även läst att det är bäst att tömma tanken.
OM man ska fylla tanken, ska man föredra 99 oktan eller spelar det ingen större roll?

Vad har ni för procedur?

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: mån 11 sep 2017, 15:43
av Rico9521
Jag ställer in hojen, rullar lite på den ibland (när jag behöver skruva lite), har ett tjockt täcke över för fukt och damms skull. I och med att jag har kallgarage, så bryr jag mig inte om underhållsladdning. Startar så fint år efter år. Brukar ha halvfull tank. Oljebytet gör jag när det är dags att ta ut hojen för säsongen.

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: ons 08 nov 2017, 19:20
av kent9698
sprutat in dimolja i cylindrarna varje år,men funderar på att skippa det,lite skadad så blir jobbigt,har kallgarage så finns det risk att kolvarna tar skada?

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: tor 09 nov 2017, 15:23
av thomas#1283
Serva hojen innan vintern. Gammal motorolja innehåller en massa otäckt som är bra att få ur motorn. Dessutom sedimenterar oljan om motorn inte körs och den sörjan som hamnar i botten är svårt att få ut ur motorn vid oljebyte. Bytt bromsvätskan på länge? Är den gammal innehåller den vatten som kan orsaka korrosion eller tillväxt av saker som är obra för broms och koppling. Har du kallgarage bör du fylla tanken så att du har så liten luftvolym som möjligt. Ju större luftvolym desto mer vatten fälls ut i tanken vid daggpunkten. Vatten i tanken är obra för det kan bli rost i tanken bl a. Fyll den med det bränsle du brukar ha. 99 oktan är inte bättre än något annat. Har du varmgarage kan du glömma detta. Har du kört mycket i regn sen du servade sist? Då skall du byta slutväxeloljan för slutväxeln suger i sig fuktig luft när du kör i regn. Det blir en vatten-oljeemulsion i slutväxeln som är riktigt dålig för kugghjul och lager. Sen skulle jag absolut ha en laddare på batteriet hela vintern. Det mår bäst av det.

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: fre 10 nov 2017, 09:38
av Yazz10375
thomas#1283, Rico9521 Tack för svaren!

Har varmgarage men blev en fulltank på hojen i alla fall, nyservade hojen på allt nu också o laddare till batteriet. Det borde klara sig under vintern nu :)

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: fre 10 nov 2017, 18:02
av Tomas#5281
thomas#1283 skrev:Serva hojen innan vintern. Gammal motorolja innehåller en massa otäckt som är bra att få ur motorn. Dessutom sedimenterar oljan om motorn inte körs och den sörjan som hamnar i botten är svårt att få ut ur motorn vid oljebyte. Bytt bromsvätskan på länge? Är den gammal innehåller den vatten som kan orsaka korrosion eller tillväxt av saker som är obra för broms och koppling. Har du kallgarage bör du fylla tanken så att du har så liten luftvolym som möjligt. Ju större luftvolym desto mer vatten fälls ut i tanken vid daggpunkten. Vatten i tanken är obra för det kan bli rost i tanken bl a. Fyll den med det bränsle du brukar ha. 99 oktan är inte bättre än något annat. Har du varmgarage kan du glömma detta. Har du kört mycket i regn sen du servade sist? Då skall du byta slutväxeloljan för slutväxeln suger i sig fuktig luft när du kör i regn. Det blir en vatten-oljeemulsion i slutväxeln som är riktigt dålig för kugghjul och lager. Sen skulle jag absolut ha en laddare på batteriet hela vintern. Det mår bäst av det.


I tillägg till detta så är det aldrig fel att byta oljan i framgaffeln också, när man ändå håller på.
För sånt fuskas det ganska så mycket med, även vid service hos auktoriserade hojverkstäder.

För även gaffeloljan drar åt sig en hel del fukt.

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: mån 13 nov 2017, 08:55
av kent9698
fick servat hojen inför vintern i lördas,konserverat motorn ,gjort den ren o täckt den,gick bra trots min axelskada,inte kört många mil i år pga ja slet sönder en muskel i axel skulderblad,ok ja arbetade fel så blir det så!!

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: mån 13 nov 2017, 13:04
av thomas#1283
Helt rätt Thomas. Jag tänkte ta med gaffeloljan i min uppräkning men valde bort den.

Angående gaffelolja kan jag berätta att den kan lukta ruttet om den inte byts i tid. Fukt+bakterier etc. blir riktigt gosigt efter några år...
Lärde mig det för typ 11 år sedan när jag servade min förra hoj.

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: tis 14 nov 2017, 07:52
av Yazz10375
Tomas#5281 Hur ofta tycker du man ska byta gaveloljan? Varje säsong?
Snubben jag köpte hojen ifrån hade bara bytt olja och oljefilter sedan 2010 :)

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: tis 14 nov 2017, 23:05
av Tomas#5281
Jag tycker personligen att framför allt bromsvätska(samma vätska även till kopplingshandtaget, om man har hydraulisk koppling)
bör bytas minst vart annat år. För kostnaden för det är helt försumbar i sammanhanget. Gaffeloljan bör bytas minst vart 3:e år.
Och då bör man även se till och få styrlager och svingarmslager infettade också.

Och vad det gäller bromsvätskor och gaffeloljor så är det sällan att dom försämras p.g.a själva brukandet. Utan dom förstörs,
som redan nämnts, efter hand mestadels p.g.a fukt.

Och när man ändå håller på, om man nu servar hojen själv, så bör man även se till och smörja både gas och returvajer också,
och framför allt kopplingsvajern om man nu har en sådan. Och det bör man göra minst en gång om året. För dels så är det
en säkerhetsfråga(ingen vill ha gashäng), och dessutom så har dessa vajrar också en jäkla förmåga till att vilja börja rosta.
Och har man en hoj med hastighetsmätarvajer så bör naturligtvis även den smörjas. Och då kan man lika gärna plocka isär
själva drivanordning till hastighetsmätaren, vid något utav hjulen(fram på VN1500 och bak på VN800), och rengöra och smörja
den också. För där brukar det samlas en hel del kladdig sörjas efter hand.

Omvänt för hojar med elektriska hastighetsmätare, samt övriga elkontakter m.m runt om på hojen, är att man kan se till
och ta isär alla kontaktstycken samt batteripoler, och kolla så att dom inte ärgat, och sedan smörja dom med kontaktfett.
Och det samma kan man ju även kontrollera, och eventuellt smörja med kontktfett, så som lamp och blinkerssocklar samt
stöd och bromskontaksbrytarna. Och då gärna även de mindre mikrobrytarkontakterna vid respektive kopplings och broms-
handtag också. För dom små brytarna kan i en förlängning resultera i konstiga fel, med svårstartade motorer bl.a.

Tja, som sagt vill man göra det ordentligt så är det ju bara att börja i ena änden och sedan jobba sig framåt eller bakåt,
med allt som egentligen bör kontrolleras eller smörjas. Kan ju därför vara en klar fördel om man då har tillgång till sin
hojs servicemanual, så man åtminstone vet hur mycket och vilka oljor och smörjmedel man bör använda.

Och när man väl gjort allt detta, så kommer man förmodligen inse hur pass lång tid allt detta egentligen tar. Och då
även kanske ha en något större förståelse för hur det kommer sig att en riktigt utförd fullservice kostar så mycket.
Lik väl som man snabbt kommer att inse att denna typ av service/underhåll inte klaras av, av någon levandes själ,
på ett par timmar om någon mc-verkstad påstår det.

Re: Vinterförvara, att tänka på

Postat: tis 02 jan 2018, 05:26
av Yazz10375
Tomas#5281 tack för all info!

Då jag är rätt färsk när det gäller att mecka med hojar så blir det nog att lämna in den på verkstaden för att byta gaffeloljan, men att smörja in vajrar bör till och med jag klara av :)

tack återigen.