Motorrenovering

Allt om hojen

Moderatorer: RGustavsson#1288, stefan3871, adm

Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa - In English
Alkestam#10277
Blev användare: fre 22 sep 2017, 18:20
Hemort: Köttkulla

Motorrenovering

Inläggav Alkestam#10277 » lör 23 sep 2017, 10:19

Hej på er ! ny medlem och första inlägget som kunde varit roligare :-(
Fick ett infall i våras ( sen 50 års kris ? ) och köpte mig en 1500 ct 98:a med 3000 mil på mätaren, därefter var det lämpligt att ta körkort vilket gjordes i augusti , hann få ca 50 mil på hojen innan problemen kom .
Vid en liten sväng i omgivningarna fick jag missljud från motorn , tittar ned och ser oljelampan fladdra ..stänger av och fixar bärgning hem.
Tidigare ägare har bytt plastdrevet till oljepumpen och kanske det kunde ha lossat ?
Har rivit ner och synat drevet ...helt nerslitet ..fullt med spån och metallflisor , oljepumsaxeln glappar rejält åt alla håll ! suck !!
Har pratat med Kenneths MC som gav ett pris på oljepumpsbytet ..ca 25000:- bara i arbetskostnad med motorn i cykeln ,ca 16 om motorn är ur.
Sen tillkommer ju delar ..och har man delat motorn var det tydligen "lag" på att passa på att byta massa annat kamkedjor , kolvringar , vattenpumpskedjan osv osv ..
Han sa att motorn "inte var att leka med" ganska svårmekad om man ger sig på det själv ..vad säger ni ? är dylik renovering man kan ge sig på själv ? kan tillägga att min tumme är placerad långt ifrån mitten av handen ;-)
Hade sett fram mot lite mys mekande i vinter , ser ut att bli lite mer än så . Saknar garage men har ett vardagsrum på 60m2 så där står den nu ..( helt rätt har varken fru eller sambo just nu :-) och idag plockas motorn ut .
Tacksam för tips om vad skall man byta / se över ? var köper man delar ? billigare utomlands ?
Det var iallafall 50 roliga mil man fick som gav mersmak

Lasse Alkestam

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Blev användare: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Re: Motorrenovering

Inläggav Tomas#5281 » sön 24 sep 2017, 00:00

Till att börja med så tycker jag att du ska ta och ladda hem Kawas egen rep och servicemanual, som
är en komprimerad PDF-fil i zip-format. Och den filen du ska ladda hem heter "1998-1999 Vulcan
1500 Nomad", eftersom den passar bäst till just din hoj(CT:n heter "Nomad" i USA).
https://www.vulcanrider.se/en/kawasaki- ... e-manuals/

Sedan så tycker jag att det låter helt jävla befängt att påstå, utav vilken verkstad det än
må vara, att kolvringar och kamkedjor också ska bytas. Vilket jävla skitsnack rent ut sagt!
För sånt bedömmer man ju inte förän motorn är isärplockad. Och så mycket vet jag i varje fall
att dessa motorer definitivt inte är i behov av den typen av helrenoveringar efter enbart 3000 mil.
Inte annat än om motorn fått gå med samma olja hela tiden, eller knappt någon olja alls.

Så läs igenom rep.manualen och följ den så mycket du kan, i dom ämnen som berör själva
demonteringen utav motorn samt återmonteringen, så kan du ju sedan fundera vidare på
vilka reservdelar du kommer att behöva. För så här initialt så kommer du i varje fall att
behöva samtliga nya packningar som sitter mellan de komponenter som du demonterar.
Och eftersom du nu tvingas dela på motorblocket så ska du naturligtvis sätta dit den nyare
oljepumpsaxeln med ett riktigt stålkugghjul på(som kom på alla VN1500-motorer efter 98).
Och då även troligtvis lagret också, som pumpaxeln går igenom i motorblocket.

Och på den här sidan så kan du se både sprängskisser samt reservdelar, och deras partnr,
för just din hoj.
http://www.mrcycles.com/oemparts/l/kaw/ ... 0-g1-parts
Och det går även att beställa från denna sida också, om man inte ska ta allt via någon
auktoriserad Kawaverkstad.

Allt annat går ju efter hand att fråga om också. För även i VRS så finns det en hel del
med stor skruvvana. Som definitivt kan bidra med goda råd under resans gång.
Ytterliggare en bra sida att kika på är denna, som visar en liknande operation, utförd
av en av våra medlemmar här i VRS.
http://puman.net/verkstan/Kawa%20CT%20R ... index.html
M.v.h Tomas....... otekniskt oansvarig.
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Alkestam#10277
Blev användare: fre 22 sep 2017, 18:20
Hemort: Köttkulla

Inläggav Alkestam#10277 » sön 24 sep 2017, 20:57

Tack Tomas för tips åsikter o länkar ..får fundera ett tag på hur jag skall gå vidare ..göra själv eller lämna in till någon kunnig , tar gärna emot tips så länge på verkstäder som är bra , eller om det finns någon i klubben som kan tänka sig att fixa motorn :-)

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Rico9521
Blev användare: tor 30 apr 2015, 09:04
Hemort: Kållered

Inläggav Rico9521 » tis 26 sep 2017, 08:29

Håller helt med Tomas här! Befängt! Och att motorn skulle vara svårskruvad är ju löjligt. Tycker det är en fantastiskt mysig motor att skruva med. Manualen (som självklart Tomas länkade till mig när jag skulle skruva första gången) är fantastisk! Jag skruvade isär lite extra bara för att jag kunde :D Min har nu gått över 8000 mil och det är inte mycket slitage där inte. Var också inne hos Kenneths som är bra på mycket, men även jag fick höra av en person där, att man skulle behöva byta kamkedja, glidskenor, mm osv och det var ojojoj och suck och stön och det var ingen bra motor. Jag käftade givetvis emot och motargumenterade. Då blev han lite tystare, när han märkte att jag inte var heeeelt bortkommen när det gällde meka. Den är väl värd att skruva i och ta hand om!
Rico

Hur svårt kan det vara?

VN1500 CT -03

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Herman#4271
Blev användare: tor 26 okt 2006, 17:16

Inläggav Herman#4271 » tis 26 sep 2017, 13:55

Alllllltsååååå Du Tomas#528, du är en jävla pärla har jag alltid tyckt, jag blir så imponerad på alla dina inlägg som Du lägger ned energi och arbetstid på att svara på.
Hur skall vi klara oss utan Dig om Du bara kommer på att ge fan i att svara på sådana här frågor mm.
Ha det gott och va rädd om Dig och hälsa hon som bestämmer över Dig
Herman#4271
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Kontakt:

Inläggav Tomas#5281 » tor 28 sep 2017, 20:50

Tack Herman!

Men asså, det här är ju klart intressantare att försöka bidra med någon form av hjälp till,
med tanke på den minst sagt jäkla otur som trådskaparen drabbats av :(

Dessutom så känns det ju betydligt mer meningsfullt än att behöva besvara femtioelva pm
om var man köper original reservdelar, till en motorcykel tillverkad av Kawasaki. Tycker väl
kanske att vissa människor borde ha något bättre slutledningsförmåga än så? Men ett stalltips
är ju att man i varje fall inte köper dessa reservdelar hos en återförsäljare av Yamaha, Volvo
eller Electrolux. För det gör man väl inte om man t.ex äger en produkt från Honda, BMW eller
OBH Nordica :roll:

Och då ska det väl knappast behövas en ingenjörsexamen, i raketforskning, för att lista ut
var man köper Kawasakis originaldelar. Och att det dessutom finns något som heter "google",
där man ganska enkelt brukar kunna hitta även vart dessa "återförsäljare av Kawasaki" finns
i detta land.
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Peter#7151
Blev användare: sön 13 mar 2011, 10:17

Inläggav Peter#7151 » fre 29 sep 2017, 07:03

Tomas, du har då ett sätt att uttrycka dig :lol: :lol: :lol:
Peter

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Kontakt:

Inläggav Tomas#5281 » fre 29 sep 2017, 19:51

Ja, jag vet, Peter :wink:

Men ibland kan man ju fan börja undra asså :shock:

För övrigt så har jag inga som helst problem med att försöka hjälpa till och ta fram diverse
lite mera svårlösta reservdelarna, om man exempelvis behöver och ha reda på deras part-
nummer m.m. Eller om någon har något bekymmer med sin hoj, på något sätt, som man själv
tror sig kunna ha en lösning på.

Och som sagt jag hjälper ju hellre någon, som Lasse Alkenstam, som jag tycker har drabbats
på ett minst sagt mycket olyckligt och tråkigt sätt. Än om någon frågar efter var man kan få
tag i Kawasakis filttofflor t.ex, och vad dom kostar :roll:

https://www.kawasaki.se/sv/accessories/ ... XEYbHkU7LQ
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Klaus713
Blev användare: sön 22 okt 2006, 20:49
Hemort: Björsared

Inläggav Klaus713 » fre 29 sep 2017, 20:50

Va fasen värdelös länk tofflorna är ju slut. Troffe du var bättre en så.
Da Göteborg
Lycklig ägare av en Vn2000

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Kontakt:

Inläggav Tomas#5281 » lör 30 sep 2017, 02:43

Klaus713 skrev:Va fasen värdelös länk tofflorna är ju slut. Troffe du var bättre en så.

Dom skulle du ändå inte kunna ha, Klaus, med tanke på att du är man. Och liksom övriga
män lätt drabbas av en minst sagt intensiv "klacklemonad" med jämna mellanrum :!:

Näe, du behöver ha nått som luftar och ventilerar :idea:
https://www.kawasaki.se/sv/accessories/ ... g1aWVhdWw0

M.v.h Al Bundy

Bild
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Klaus713

Inläggav Klaus713 » lör 30 sep 2017, 08:57

Tack min storlek fanns kvar hyvens kille du är.
Da Göteborg

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
ConnyB#910
Blev användare: sön 22 okt 2006, 23:01
Hemort: Stockholm

Inläggav ConnyB#910 » lör 30 sep 2017, 21:29

Va fan har diskussioner om tofflor med motorrenovering att göra, snacka om att ämnet har spårat ur. Vilket är rätt vanligt här på forumet tyvärr.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Klaus713

Inläggav Klaus713 » sön 01 okt 2017, 09:12

Förlåt blir så bara ibland. Men kan vara bra att ha något på fötterna när man jobbar.
Da Göteborg

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
carlberg 6259
Blev användare: tis 12 aug 2008, 17:09
Hemort: Halmstad

Inläggav carlberg 6259 » sön 01 okt 2017, 10:44

ConnyB#910 skrev:Va fan har diskussioner om tofflor med motorrenovering att göra, snacka om att ämnet har spårat ur. Vilket är rätt vanligt här på forumet tyvärr.

Såååja , inte så arg , :shock:
Lite humor mellan de allvarliga motor
Reperationerna , :P
Ha en god vecka och lev livet
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång
DA Södra Halland

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Jonas#10137
Blev användare: tis 15 nov 2016, 18:00
Hemort: Luleå

Inläggav Jonas#10137 » tis 03 okt 2017, 19:42

Kan jag så kan nog du oxå. Börja i tid för det tar troligtvis längre tid än vad du tror.
Stressa inte och följ manualen noggrant. Sortera och märk upp delarna allt eftersom du demonterar så blir det lättare att sätta ihop.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Återgå till "Teknikfrågor"