VN1600 -03 koppling som slirar

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show - In English
Användarvisningsbild
Rico9521
Blev användare: tor 30 apr 2015, 09:04
Hemort: Kållered

Re: VN1600 -03 koppling som slirar

Inläggav Rico9521 » mån 11 jun 2018, 13:54

Som vår högt vördade Tomas skrev vid ett tillfälle: Vid 9 av 10 fall är det fjädern och inte lamellerna som är slitna. Men passa på att kolla dem samtidigt. De sitter ju tillsammans. Mät dem med ett skjutmått. Skall ligga mellan x,xx mm och x,xx mm. Dvs jag kommer inte ihåg exakt men det står i manualen du fick länk till. Har inte den här just nu. Håller de sig inom de värdena så finns det ingen anledning att byta.
Men byt oljan! Hög tid! Och filter. Och silen skall tömmas. Samt packningen... :D
Rico

Hur svårt kan det vara?

VN1500 CT -03

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Rico9521

Inläggav Rico9521 » mån 11 jun 2018, 18:36

Skärmavbild 2018-06-11 kl. 18.33.38.png
Här är vad som skall vara på din hoj
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rico

Hur svårt kan det vara?

VN1500 CT -03

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Mikael#7987
Blev användare: mån 16 maj 2011, 19:44
Kontakt:

Inläggav Mikael#7987 » mån 11 jun 2018, 18:39

Å jag har en annan erfarenhet 4 hojar hitintills har blivit bra med bytet av vätska samt rengöring av slavcylinder.
Fixat min egen samt 3 vulcan åkares.
Så mitt tips innan du river isär motor. Börja alltid med det enklaste. Lycka till nu

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
DA Gävle / Dala
Bättre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
VN1500 Fi 2002

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Blev användare: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inläggav Tomas#5281 » mån 11 jun 2018, 23:49

En liten sak bara... om man ska byta kopplingsfjädern, på en 1600:a oavsett modell, så ska man INTE
använda 1500:ans kopplingsfjäder :!:

1600-motorerna fick en extra "stödbricka" placerad precis bakom sin kopplingsfjäder, plus att den
kopplingsfjädern dessutom redan är tillräckligt med fjong i, jämför mot 1500:ornas kopplingsfjäder.
Där av att det inte finns någon som helst anledning att sätta dit en kopplingsfjäder från en MS 1500
på en 1600-motor :idea:

Vill man ha ännu bättre kraft i en 1500-motors kopplingsfjäder så kan man svarva till en egen stöd-
bricka, och placera på samma sätt som 1600-motorerna stödbricka. Men det går inte att använda en
1600-motors stödbricka innanför 1500-motorernas tryckplatta(den som trycker mot kopplingsfjädern),
p.g.a utrymmesskäl. I så fall så måste även tryckplattan bytas ut mot 1600:ans. Eller så måste 1500:ans
tryckplatta svarvas ur något invändigt, för att man ska få plats med 1600:ans stödbricka.

Och vill man ha rejält bett i kopplingsfjädern så kan man slänga dom tre främre, mindre brickfjädrarna
som sitter framför kopplingsfjädern. Och ersätta dom med en tjockare stödbricka bakom kopplingsfjädern
i stället. Men detta görs på egen risk, eftersom kopplingskorgens slirfunktion helt uteblir om man skulle
råka få i en för låg växel vid för hög hastighet. För denna modifiering ger en motorbromsning de luxe
som låser upp bakhjulet.... men bettet i kopplingspaketet blir ju helt fantastiskt, och vem minns en fegis :wink:
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
MickeB#7437
Blev användare: tor 05 aug 2010, 06:41

Inläggav MickeB#7437 » tis 12 jun 2018, 06:29

En liten sak bara... om man ska byta kopplingsfjädern, på en 1600:a oavsett modell, så ska man INTE
använda 1500:ans kopplingsfjäder :!
:

Menar du att jag angivit fel partnr, Tomas?
Jag får samma resultat oavsett vilken modell jag söker på, hos MR Cycles samt hos BSP!
Man ska vara glad att man har sprit i kroppen - och inte tvärtom.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Rico9521

Inläggav Rico9521 » tis 12 jun 2018, 10:09

Tomas#5281 skrev:En liten sak bara... om man ska byta kopplingsfjädern, på en 1600:a oavsett modell, så ska man INTE
använda 1500:ans kopplingsfjäder :!: :

Självklart har du rätt (som alltid :wink: ), jag var nog lite otydlig där. Var egentligen bara ute efter att det kan vara bra att byta fjädern om hydraulik och lameller är ok... :roll:
Rico

Hur svårt kan det vara?

VN1500 CT -03

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Användarvisningsbild
Tomas#5281
Blev användare: sön 25 mar 2007, 12:51
Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
Kontakt:

Inläggav Tomas#5281 » ons 13 jun 2018, 03:22

MickeB#7437 skrev:Menar du att jag angivit fel partnr, Tomas?
Jag får samma resultat oavsett vilken modell jag söker på, hos MR Cycles samt hos BSP!

Ja, du har glömt "bindestrecket".... så här ska det se ut "92144-1295" :wink:

Näe, men skämt och sido så är det faktiskt så att i varje fall dom svenska återförsäljarna,
utav Kawasaki och deras datoriserade reservdelslistor, kan inte alltid hitta rätt reservdel
om inte även bindestrecket finns med. Har själv varit ute för det, och även fått det förklarat
för mig utav en Kawahandlare.

Näe Micke, största anledningen till mitt förra inlägg var att jag efter hand har märkt att
vissa har missuppfattat det här med på vilka modeller, utav VN1500 och VN1600, som man
med fördel i stället kan använda samma kopplingsfjäder som finns på VN1500 Meanstreak:en,
från år 2002. Ville därför bara ta tillfället i akt och påpeka det. Ifall exempelvis trådskaparen
läst på någon annan plats, här på forumet, angående den beryktade "MS-fjädern".

För tyvärr så har dessvärre några ägare utav 1600-motorerna, p.g.a sin okunskap/missförstånd,
satt dit "MS-fjädern" i stället för originalfjädern. I tron att den är bättre även för en 1600:a.Vilket
dock inte är fallet.
M.v.h Tomas
Bild

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Degen#10585
Blev användare: lör 16 jun 2018, 22:58
Hemort: Filipstad

Inläggav Degen#10585 » lör 07 jul 2018, 21:44

Bra att tänka på vid motoroljabyte...

Många verkstäder skiter i det och många av oss hemmamekare känner inte till det. Men det sitter en sil på stödsidan som man bör göra rent eller byta vid olje och oljefilter byte.

Finns de som tappar oljan där och inte under och silen flyger ur utan att men märker det. Och då går all skit in i pumpen.

Tappa alltså ur oljan ur pluggen under motorn.
Ta bort oljefiltret.
Ta ur silen och rengör(byt om den är i dåligt skick).
(jag brukar sedan slå i 1dl ny olja för att få ur avlagringar)
Byt pluggen. (jag brukar byta bricka bara)
Använd ej mutterknack. Det kan paja gängerna.
Fyll det nya filter med olja för att minimera luft.
Smöj packningen med en dutt med olja på fingret, se till att den gamla packningen inte sitter kvar.
Fyll och kolla nivån när den står rakt upp.
Varmkör och kolla sedan nivån igen.

Länk:
BBkod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk

Återgå till "Teknikfrågor"