TeknikfrågorRelä till extra ljusen

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
Drifterman #6647

Inlägg av Drifterman #6647 »

Nu är jag i färd med att "koppla om" mina X-ljus och VILL INTE att kabelhärvan ska börja brinna (då blir det dyrt).

Min fråga är då följande:

I mina X-ljus sitter det endast en lampa med enkel glödtråd (alltså EJ hel-/halvljuslampa). Jag vill dock att de ska kunna lysa både med halv- och helljuset tänt på hojen.
Men, om jag nu kopplar efter det schema som finns i tråden med två reläer, ett för Halvljuset och ett för helljuset, finns det då nån risk att det blir kortis på något sätt? (alltså den kabel som på schemat går till P-ljus drar jag i stället till Helljuset)
Bild

Jag menar att oavsett vilket ljus jag har tänt på hojen, så kan strömmen "vandra bakåt" från glödlampan och ut i den kabel som går tillbaka till reläet till den belysning som för ögonblicket är AVSTÄNGD på hojen. Är det så att man därmed behöver en diod på varje kabel mellan stift 87 på reläet och glödlampan för att inget tokigt ska ske????

Tacksam för snabb hjälp!

//Olle
Senast redigerad av Drifterman #6647 den sön 02 maj 2010, 20:59, redigerad totalt 4 gånger.
You've got ONE life.... -CUSTOMIZE IT ! Drifterboss Sweden 2011-2014
BildBild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Olle#1839

Inlägg av Olle#1839 »

Hej!

Vet inte om jag missförstår men varför ska du ha 2 reläer?
Mina e-ljus har också bara en glödtråd och jag använder endast ett relä. Styrströmmen till det tar jag från parkeringsljuset, då lyser dom både på hel- och halvljus. (+ parkeringsljus).
En gång är ingen gång - två gånger är en gonggong.

Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Drifterman #6647

Jo, jag var också inne på att ta styrströmmen från P-ljus först, men vill enkelt kunna släcka dem ihop med Halvljus och P-ljus vid besiktningen. Om jag därför använder mig av dubbla matningar så kan jag sätta en brytare på matningen från halvljuset och vips lyser de då endast ihop med helljuset (vilket i mitt fall är enda lagliga kombinationen beroende på X-ljusens märkning)
BildBild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Olle#1839

Inlägg av Olle#1839 »

Aha :!:

Jag har dragit styrströmmen via en brytare, just med tanke på bl.a besiktningen, plus att man kan stänga av e-ljusen vid behov.
En gång är ingen gång - två gånger är en gonggong.

Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Drifterman #6647

Tack i alla fall för snabba svar och tips. Nu har jag bestämt mig för att köra "Dorotea-killarnas" modell:

Bild

Dock byter jag halvljusmatningen till parkeringsljusmatning. Detta innebär att X-ljusen antingen lyser ständigt så fort jag har parkeringsljus eller annan belysning på medan de är avstängda i mittläget och i läge 2 på trevägsvippen så lyser de endast med helljus. Jag kommer att sätta trevägsvippen (med gummidamask) långt bak, snett neråt på huvudstrålkastaren där den blir lagom skymd av X-ljushållaren och rutan.

Bild

Sedan blir det enkelt att besikta och jag kan även snabbt byta läge på vippen om länsman står vid vägkanten! :wink:

Här är "biltema"-vippen jag använder:

Bild
Senast redigerad av Drifterman #6647 den tis 04 maj 2010, 00:18, redigerad totalt 1 gång.
BildBild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Egon#5368

Inlägg av Egon#5368 »

Förträffligt tänk Drifterman.
/Egon
Dorotea

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Drifterman #6647

Ehhhh, tack... :oops:

Uppdatering 20100504

Har kopplat alltihop idag med utmärkt resultat. Svårast var väl egentligen att dra fram +kabeln för strömmatning till reläet från batteriet, under tanken och fram i lykthuset :?

Nu återstår att sätta en liten snygg kontrollampa på lykthuset till vänster extraljus för att täcka hålet efter den "gamla" vippströmbrytaren som jag helt enkelt uteslutit i min nya koppling.
BildBild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
1347Georg

Inlägg av 1347Georg »

Jag har ett schema tidigare på denna tråd. 25Watts H3 lampor kan vara svåra att få tag i Sverige.
Men 35 Watt finns till HD. Pirater har jag kört med i över 1 år. Verkar hålla bra.
Jag betalade 45:- /st. för dem.
Men byter man från 25 W till 35 w får man säkra upp till 10 amp. säkring.
Lika barn leka bäst.

# 1347 Georg, Alnö
1600 BLACK TOURER
+ Triumph Tiger 900

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Åke # 6585
Hemort: Strängnäs

Re: Relä till extra ljusen

Inlägg av Åke # 6585 »

Hej.
Information:
Hojen är en 1600 ct -06.

Bakgrund:
Inne i huvudstrålkastaren finns två kablar, + och -, som inte är anslutna någonstans.
Kablarna ifråga går till säkringen "ACC" som är en 10A. (Farthållare?)
Dessa kablar har jag nyttjat som strömmatning till reläet för extarljusen. 2 x 35W.
(Styrning av reläet görs via inkoppling på kablarna för hel- o halvjuset till lampan).

Problem:
Denna säkring har löst ut några gånger, fast 10A borde räcka. Med tanke på att det inte finns någon farthållare på denna cykel.

Frågor:
Är det rätt uppfattat att ACC avser farthållare? Och att hojen är förberedd för det?
Är det i det här läget något mer än extraljusen som belastar säkringen? Och i så fall vad?
Kan jag (bör jag) sätta i en starkare säkring?

// Åke
Hellre bortkommen och omkörd,
än omkommen och bortkörd.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Drifterman #6647

ACC är i detta fall mig veterligen förkortning för engelska accessories (tillbehör).
BildBild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
mathias6877

Inlägg av mathias6877 »

Hej Åke. Jag har själv haft samma problem. Det är kylfläkten som går på samma säkring. Men den borde inte dra så mycket, dock verkar den göra det ibland. Koppla en helt ny matning via hängsäkring istället.

Om det nu inte är så att kontakterna på relät är dåligt isolerade så att dem kommer i kontakt med lamphuset det ligger i.

OBS. aldrig säkra upp om man inte är helt säker på att alla kablar efter säkringen tål den större strömmen, d.v.s du som inte är van att koppla bör inte säkra upp.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Åke # 6585
Hemort: Strängnäs

Inlägg av Åke # 6585 »

Hej.
Tack för svaren.
Bra att veta att trådarna skall vara till extra tillbehör. Då är det rätt där i alla fall.
Ang. säkringen, så har fläkten (fan) egen säkring. ACC med 10A borde klara av 120W. Så det borde då hålla för 2x35W, om inget annat belastar gruppen.
Men relät kan vara det som spökar i alla fall. Det är köpt på Biltema. Så jag skall nog gå upp en kvalite och byta ut det. Så får vi se om håller. Det är väl inkapslat, så något överslag bör det inte vara i lamphuset.
Förutom det drar jag nog en egen matning med hängsäkring. Men det får vänta till vinterförvaringen.
Tips på vilken area jag bör ha, emottages tacksamt. 0,75, 1,5 eller 2,5 kv.

// Åke
Hellre bortkommen och omkörd,
än omkommen och bortkörd.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Leif#18
Hemort: Lidköping

Inlägg av Leif#18 »

Hej Åke.
Här får du ett bra hjälpmedel som bl.a. kan ge svar på din fråga.
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
// Leif
VRS#18,
VN 800 Classic 2004

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
mathias6877

Inlägg av mathias6877 »

1,5 räcker, men skadar aldrig med 2,5.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
1347Georg

Inlägg av 1347Georg »

[quote="1347Georg"]Det har varit flera varianter på kopplingsschema till extraljus.

Så här ville jag ha det. Med endast 1 relä.

H3 lampor 25 W. Eller numera LED H3

Kopplade ihop det i lördags, ser ut att bli bra.

Bild
Lika barn leka bäst.

# 1347 Georg, Alnö
1600 BLACK TOURER
+ Triumph Tiger 900

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd