Teknikfrågor ⇒ Kopplingsbryderi
Kategoriregler
Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.
► Visa/Show In English
- Musti#9831
- Hemort: Bålsta
- Kontakt:
Kopplingsbryderi
Hej Bullen,
Jag har fått problem med kopplingen på min Strika igen. När hojen går på höga växlar så slirar den gärna när man gasar på. För ett par år sen bytte jag kopplingsfjäder och tyckte att det hjälpte lite. Jag har bytt hydraulvätskan och luftat tills jag blivit blå, tömt huvud- och slavcylinder, gjort rent och blåst ur allt, luftat igen, och nu har jag tagit isär lamellpaketet.
Samtliga lameller mäter 3.50 mm och ser inte nämnvärt slitna ut. Stålplattorna mäter 2.00 mm, utom en som mäter 1.6mm. Allt detta verkar enligt verkstadsmanualen vara korrekt. Jag har inte kunnat mäta upp någon skevhet i varken stålplattor eller lameller.
När jag följer manualens instruktioner för att mäta upp spelet till fjädringsplattan så får jag dock avståndet till 2.70mm. Enligt manualen ska detta vara 1.95 - 2.45mm. Jag lyckas inte bli klok på var dessa extra .35mm kommer från. Jag har inte tillgång till en verkstadspress, så jag använder min egen nätta vikt att pressa ner på fjädringsplattan, men det kanske inte blir tillräckligt? Vad skulle kunna orsaka att det är för stort spel, trots att en av stålplattorna är av den tunna varianten? Missar jag någon vital del i min felsökning?
Jag har fått problem med kopplingen på min Strika igen. När hojen går på höga växlar så slirar den gärna när man gasar på. För ett par år sen bytte jag kopplingsfjäder och tyckte att det hjälpte lite. Jag har bytt hydraulvätskan och luftat tills jag blivit blå, tömt huvud- och slavcylinder, gjort rent och blåst ur allt, luftat igen, och nu har jag tagit isär lamellpaketet.
Samtliga lameller mäter 3.50 mm och ser inte nämnvärt slitna ut. Stålplattorna mäter 2.00 mm, utom en som mäter 1.6mm. Allt detta verkar enligt verkstadsmanualen vara korrekt. Jag har inte kunnat mäta upp någon skevhet i varken stålplattor eller lameller.
När jag följer manualens instruktioner för att mäta upp spelet till fjädringsplattan så får jag dock avståndet till 2.70mm. Enligt manualen ska detta vara 1.95 - 2.45mm. Jag lyckas inte bli klok på var dessa extra .35mm kommer från. Jag har inte tillgång till en verkstadspress, så jag använder min egen nätta vikt att pressa ner på fjädringsplattan, men det kanske inte blir tillräckligt? Vad skulle kunna orsaka att det är för stort spel, trots att en av stålplattorna är av den tunna varianten? Missar jag någon vital del i min felsökning?
Mathias "Musti" #9831
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
-
HasseG#11386
- Hemort: LIDKÖPING
Re: Kopplingsbryderi
Läser och läser och blir inte klok på hur du lyckas pressa kopplingsfjädern med din egen vikt? Dom är ju stenhårda… kolla så brickorna sitter korrekt innanför )() tips ta jävligt mkt fett på brickorna så dom inte kommer i kläm när du drar muttern, samt att du får på bulten ordentligt hade själv lite meckel att få splinesen i läge när jag skulle få dit muttern som ska dras med 39kg och att sista lamellen sitter i lilla jacket. På min hade några klåpare satt ihop den fel och då slirade det
| Dölj inläggslänk |
- Mikael#7987
- Hemort: Skutskär
- Kontakt:
Kärvar slavcylindern ?
Bättre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
| Dölj inläggslänk |
- Musti#9831
- Kontakt:
Nej, jag pressar inte på själva kopplingsfjädern, utan själva lamellpaketet. Enligt manualen ska man lägga press på hela (max 100 kg) för att allt ska sätta sig, och sen mäta tjockleken på små bitar lera som man lagt emellan.HasseG#11386 skrev: ↑ons 31 maj 2023, 02:15 Läser och läser och blir inte klok på hur du lyckas pressa kopplingsfjädern med din egen vikt? Dom är ju stenhårda… kolla så brickorna sitter korrekt innanför )() tips ta jävligt mkt fett på brickorna så dom inte kommer i kläm när du drar muttern, samt att du får på bulten ordentligt hade själv lite meckel att få splinesen i läge när jag skulle få dit muttern som ska dras med 39kg och att sista lamellen sitter i lilla jacket. På min hade några klåpare satt ihop den fel och då slirade det
Jag tittade dock på fjäderbrickorna som du pratar om, och en av dem är mycket riktigt mosad och har blivit halvt konkav, halvt konvex. Får nog börja med att byta ut dem och se om det löser problemet.
Mathias "Musti" #9831
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
| Dölj inläggslänk |
- Musti#9831
- Kontakt:
Nej, tar jag lös den så rör den sig fritt och fint. Genomgående axeln går också fritt i loppet.
Mathias "Musti" #9831
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
| Dölj inläggslänk |
- Musti#9831
- Kontakt:
Problemet löst! Nya limiter-brickor, korrekt monterade, verkar ha gjort susen. Passade på att byta samtliga lameller och stålplattor också då de slirat och gått varmt. Nu greppar kopplingen som aldrig förr. 
Mathias "Musti" #9831
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
2003 VN1500 Mean Streak
Bålsta
| Dölj inläggslänk |