TeknikfrågorV&H Propipe

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
Björcka 4803

V&H Propipe

Inlägg av Björcka 4803 »

Hej ! Är det någon som vet om V&H Propipe på en Meanstreak passar oxå på en VN 1500 classic ???... har för mej att jag har hört det, men kan ha misstagit mej MVH Björcka 4803 Valdemarsvik 8)

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
mandel

propipe

Inlägg av mandel »

Hej

Samma art.nr. på propipen till VN1500 Classic 96-02
VN1500 Meanstreak 02-
VN1600 Classic 03-
VN1600 Meanstreak 04-

Så då är svaret ja på din fråga.

mvh Stefan #3126

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
4079Ake

ProPipe på VN1500

Inlägg av 4079Ake »

Hej Jag har monterat ProPipe på min VN1500CT med mycket gott resultat. Alla avrådde mig eftersom väskorna sitter i vägen, sas det. MC-bolaget fixade dock ett nytt bakre fäste som funkar mycket bra. Den vanliga VN1500 tror jag man kan använda originalfästet för. Om inte snacka med MC-bolaget så hjälper dom dig. Dom har gjort en mall för detta.
Ha re
Åke Loenne

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Torulf#1565
Hemort: Malmö

Inlägg av Torulf#1565 »

Hej Björcka,

jag lät montera ett ProPipe på en 1500CL -97 förgasarmotor och det bidde inte alls bra. Den missfärgade systemet på mindre än 5 mils körning trots att den var justerad och körd i bänk. Motospeed och MC-huset tog sina respektive ansvar med den äran och bytte till Long Shots utan kostnad för mig.

En kommentar från Roger Lyrén på Motospeed under korrespondensen var:
"Vi har skickat ut ett meddelande att vi inte tar "garantier på missfärgningar" på VN1500 förgasarmodeller, pga att tändningen gör att ljuddämparen blir väldigt varm."

Om hans motiv för problemet är korrekt vet jag inte men resultatet blev missfärgad dämpare.

/T

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Björcka 4803

Inlägg av Björcka 4803 »

Hej ! Tack o Bock för alla kommentarer ang, propipe ni gett mig ! Blir dock lite konfunderad över att det blir missfärgningar trots justering o bänkning.

Jag hade tänkt att det skulle räcka med ett Dyno- Jet kitt och att systemet är dubbelväggat ? Är tydligen helt ute på hal is.

Det här forumet och alla härliga , hjälpsamma vulkanister är guld värda för mej !!... Mvh Björcka 4803 :lol:

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

V&H Propipe

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej Björca

Dynojet kit i all ära men det har visat sig att just 1500:orna inte riktigt lirar tillsammans med dynojet kiten. I samband med monteringen av DJ kitet pluggar man en luftkanal, vilket också gör att förgasaren tappar lite av sin smidighet.

Mitt förslag är att om du ska byta avgasrör så byter du själva munstycke i förgasaren efter behov, kör gärna i dynobänk i samband med bytet. Jag har en del munstycken på hyllan, både hög och lågfartsmunstycken, du kan få låna några olika och så skickar du bara tillbaka de du inte behöver.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Björcka 4803

Inlägg av Björcka 4803 »

Hej Rolf ! Hur vet jag att jag har rätt munstycke ? Antar att man måste bänkköra för att ta reda på det ?... eller?

Tydligen som Torulf skrev här tidigare så är bänkningen ingen garanti att det blir ok iallafall.

Vad jag har förstått så är en bänkning ganska så kostsam historia ?

Mvh Björcka 4803 Valdemarsvik 8)

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

V&H Propipe

Hej på dej,

Du vet inte att du har rätt munstycke utan att bänka. Jag bänkade inte min CT utan testade, testade, testade .......... hade nog förgasaren av 20 gånger för att testa olika munstycken och olika kombinationer. Det Torulf skriver om har troligen inte med blandningen att göra utan tändningen.

Hur kostsam en bänkning är varierar väldigt. Det beror lite på hur många gånger de behöver ta av förgasaren, men du får kanske räkna med ett par tusingar. Fick min VN2000 bänkad och mapad för ett par veckor sedan i Ystad för 800:-
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Björcka 4803

Inlägg av Björcka 4803 »

Ok !! Nästa problem... Tändningen ? vad gör man för att slippa ett blånat system? Känns lite som att det mest medför en massa problem och dyra
framför allt, bara för att få ett skönare stonk.

Kanske ska fortsätta med mitt tarmmodifierade orginal , men det går inte att komma ifrån . DET SKA :twisted: LÅTA !!!

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Nezze3994

Inlägg av Nezze3994 »

Hej Rolf!
Kan det vara så att en förgasare kostar mer för att det finns fler inställningar? Vad jag förstått går det inte att ställa in en insprutare. Utan PC alltså. Och då blir det ju bara EN test. Logiskt!

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

Hej på er,

Tändnigen är tyvärr inte möjlig med enkla medel att ställa. Den är inte justerbar. Allt går ju så klart att göra men då får man modifiera. Det ska sägas att det är inte alla förgasar hojar som missfärgar Propipen. Om du nu har bestämmt dig för att byta system, så är det klart enklare att välja något annat, varför inte ett V&H dual baggers. Du får i och för sig själva snickra till några fästen för ljuddämparna men det kan inte var så farligt.

Nezze: Förgasaren kostar mer att ställa eftersom du måste demontera och byta munstycken, kanske flera gånger, detta tar tid och, ja du vet det där med tid o pengar.
Insprutare går enkelt att justera om man har en Powercommander, utan PC blir det bara en koll.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Nezze3994

Inlägg av Nezze3994 »

Precis vad jag trodde.
Men det kanske finns fler som behöver veta.
Väl mött på Fredriksberg, hoppas jag :?:

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

Haj igen Nezze