TeknikfrågorV&H vs Cobra

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
LarsÅke#1916

V&H vs Cobra

Inlägg av LarsÅke#1916 »

Hej

Har lite funderingar på avgassystem. Det talas oftast om V&H och Power Commander. Det talas ganska lite om Cobra och deras Fi2000 system.

Beror det på att V&H anses fungera bättre, ha bättre kvalitet, ge bättre prestanda?

Eller är det bara så att marknadsföringen för V&H fungerar bättre i Sverige.

Har en CT1600 som behöver lite bättre andning. :lol:
Lars-Åke VRS#1916

Njut av livet - det går inte i repris

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

V&H vs Cobra

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej Lars Åke

Jag är absolut ingen expert på området men jag tror att det är så att inställningsmöjligheterna är större på Dyno jets Powercommander ( inte V&H ) http://www.powercommander.com/ än på Cobras enhet. Det verkar också vara så att de flesta ställen där man har bromsbänk är mer vanda vid powercommander än Cobras Fi2000. Det skrivs ibland lite om detta även på USA forumet och det verkar även där vara övervägande Powercommander. Jag känner inte till hur man programmerar Cobras enhet, Powercommandern är tämligen enkel att hantera och programmera, det är ganska enkelt att exprimentera lite på egen hand om man så vill, programmvaran är gratis att ladda ner från deras hemsida, det finns numera också en accpump som man kan ladda i Powercommandern. Olika mapar för powercommandern finns oftast också att hitta på de olika ljuddämpartillverkarnas och luftburktillverkarnas hemsidor.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Crille #4017

Inlägg av Crille #4017 »

Jag valde ett Cobra system för att få en modell som inte så många andra har! V&H åker ju de flesta andra med! Jag är mkt nöjd med mitt Cobra system fast jag har ju inget annat att jämföra med! Jag kör bara med avgassystemet o inget annat!

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Crille #4017

Inlägg av Crille #4017 »

Hittade lite här på ett forum om detta ämne! Det är på engelska!

http://www.riderforums.com/showthread.php?t=26971

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
LarsÅke#1916

Inlägg av LarsÅke#1916 »

Hej

Jag kände också att "alla" valde V&H. Vore kul med något annat. Dessutom tycker jag Cobra´s pipor ser snyggare ut, men det är ju en smaksak.

När det sedan gäller den magiska burken så känner jag att Power Commandern är ungefär som alla PC-freaks som hittar det ena fantastiska programmet efter det andra och sen sitter och undrar varför deras Monster PC är slö (eller något ännu värre).
Skall man verkligen bry sig om alla möjlighter som Power Cammander har eller skall man ta en något mindre komplicerad lösning som Fi2000. Küryakyn har tydligen nåt som heter typ "Wild Things".
Surfa runt och hitta nya mappningar känns inte speciellt lockande, även om den tekniken är den jag kan bäst ;=))
Är det inte så att man skaffar delarna och kör hojen i bänk och sedan är det klart. Vad skall man då med alla fininställningar till? Det är ju trots allt inte en MotoGP vi kör.

Tänker jag fel eller?

Tack för länken Crille. Den tillförde lite nya funderingar.

Lev väl//
Lars-Åke VRS#1916

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

Hej igen Lars Åke,

Troligen behöver du inte efterjustera om du fått din Powercommander riktigt inställd en gång, men det är ju just den gången det är så viktigt att kunna få det precis helt rätt. Smaken är som baken, men för min del finns ingen som helst tvekan, de andra är en kompromiss i mina ögon.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
LarsÅke#1916

Inlägg av LarsÅke#1916 »

..å andra sidan kan man alltid köpa Cobra pipor och plocka på Power Commander. Det jag funderar på om prisskillnaden verkligen motsvarar upplevelsen. Power Commander är ju dyrare plus den nödvändiga bänkningen.
Borde väl 3-5 kilokronor extra.

Hmm ... tål att tänka på.

Är det någon som har erfarenhet av Cobra och Fi2000?
Lars-Åke VRS#1916

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Håkan#3609

Re: V&H vs Cobra

Inlägg av Håkan#3609 »

[quote="RGustavsson#1288"]Hej Lars Åke

Jag är absolut ingen expert på området men jag tror att det är så att inställningsmöjligheterna är större på Dyno jets Powercommander ( inte V&H ) http://www.powercommander.com/ än på Cobras enhet.

Hej Rolf!
Hoppas allt är bra med dig. Är ute efter nya blås men hittar inte var jag får tag i dom. Var inne på sidan du hänvisade till med PowerCommander. Då hittade jag en VN1600Classic med sådan blås som jag skulle vilja ha som är lite fetare i modellen( se länk nedan). Jag tror det är blås från Cobra. Men går jag in och letar på deras hemsida kan jag inte få fram dom. Jag är ute efter ett muller som är tungt(dovt ljud).
http://www.powercommander.com/209-411.aspx
Håkan Persson
VRS#3609

"De é lugnt"

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
LarsÅke#1916

Inlägg av LarsÅke#1916 »

Jodå, det finns fler inställningsmöjligheter på P.C., men Cobra saknar inte inställningar. Den är inte bara en BlackBox. Se

http://www.fi2000r.com/page.php?page=40

Men börjar man mixtra med den så blir det nog bänkning även i detta fall och då blir prisskillanden direkt mindre.

Hur man än vänder sig så har man ändan bak :twisted:
Lars-Åke VRS#1916

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

Hej Håkan,

En gissning är att det är Cobra slipon dämpare. Det är helt klart Cobra eftersom bilden finns på deras hemsida http://www.cobrausa.com/content/index.c ... &bikeID=61 skicka ett mail till dem och fråga.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

Hej Lars Åke

Jo det stämmer att Cobras enhet har justeringar ( 3st ), Powercommandern har över 100 justeringspunkter för att kunna optimera bränslemängden maximalt vid olika varvtal och trottelläge.

Även om du väljer Cobras enhet så kan det bli nödvändigt att i alla fall få kollat i bänk. Jag fick min körd och inställd i bänk här i Ystad, det kostade 800:- inte mycket att tveka på tyckte jag.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Ubbe_gbg #3356

Inlägg av Ubbe_gbg #3356 »

Hej.
Här kan ni läsa lite om de olika alternativen, för och mackdelar mm.

http://www.totalfuel.net/
Hälsningar
Urban Ruuth #3356
ALAFORS.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Crille #4017

Inlägg av Crille #4017 »

Jag håller nog med Rolf i det här fallet!
Har hållt på en del med bilar med insprutning som sedan har chipats! Där är det ganska viktigt med finsjusteringarna för att motorn ska gå rätt och för att få olika karaktär på motorn! Dock är ju dessa på 400-500hk, men principen är den samma!
Om man gör många finsjusteringar så blir det ju en hel del i slutändan vilket kan resultera i en mkt bättre karaktär på motorn!

Jag hade nog valt PC! (...vilket jag ska göra när pengarna räcker till!) :D
...men med Cobra pipor! :P

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
LarsÅke#1916

Inlägg av LarsÅke#1916 »

Hej igen

Ubbe´s länk gav ju ytterligare lite funderingar till ämnet. Kan hålla med Håkan att Cobra´s lösning inte verkar optimal, om än billig. Men Techlusion TFI verkar ha en stark lösning som bygger på hur mycket motorn lastas istället för vilket varvtal som man håller för tillfället. Det låter vettigt, i alla fall i mina öron.

Vad säger du Håkan? Är det vettigt i verkligheten eller bara i broschyrerna.

Risken med en sån är diskussion är att man hamnar i en religiös uppfattning. Ni vet PC vs Unix eller PC vs Mack.

Jag lurar vidare.

Lev väl
Lars-Åke VRS#1916

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Ubbe_gbg #3356

Inlägg av Ubbe_gbg #3356 »

Som jag förstått det så är väl PCI'n mera avancerad än de övriga, men att TFI'n duger gott åt oss vanliga dödliga som bara bytt luftburk och rör. Tror väl inte att man skulle märka någon skillnad mellan dem. Sedan är det ju prisskillnad med....

Har läst om flera som säger att det är så, och som är väldigt nöjda med sina TFI's. Men det är vad jag tror i alla fall.

Sedan är det väl en smaksak med. :)
Hälsningar
Urban Ruuth #3356
ALAFORS.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd