MC släp och sidvagnMitt "lilla" vinter/vårprojekt.

Forum för oss som gillar drag och vrid
Kategoriregler

Här ska trådar och inlägg handla om släp och sidvagnar till våra motorcyklar. Det kan handla om teknik, juridik eller andra relevanta ämnesområden.

► Visa/Show In English
Feltsen1316

Inlägg av Feltsen1316 »

Göran#3166 skrev:
jensa #3478# skrev:Jag såg att du hade reg plåt på det stora släpet rolf.Är det lag på detta :?: jag tänkte på detta för man ser ju knappt reg plåten på hojen när man kopplar på släpet :?
Hej.
Om jag har förstått det hela rätt, så är ett släp efter MC = tillbehör till MC:n och ska därför inte registreringsbesiktas = ingen skylt. Men samtidigt så får du inte skymma skylten = moment 22. En polare till mig har löst det på följande sätt, hans släp skymmer skylten och han har satt dit en skylt på släpet med en tilläggsinformation under, där det står följande "tilläggsskylt till MC" han har aldrig blivit stoppad, så vi vet inte om det är OK eller ej, men det låter inte fel att göra så om släpet skymmer skylten.

Hej Göran

Det har ingen betydelse om ditt släp skymmer Mc skylten, Skall försöka att förklara detta på ett begripligt sätt.
Tänk dig att du har en person bil med ett storts släp efter och vad är det man skymmer jo bilens reg skylt och vill polisen se bilens skylt då kommer han ju att stoppa ekipaget för att se bilens reg skylt, alltså samma sak med Mc och släp, i detta fallet så har det ingen betydelse om det är tillbehör eller ej.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Feltsen1316

Inlägg av Feltsen1316 »

Morten2214 skrev:Hei Rolf

Jag vet inte vad farbror blå tycker, men enligt bilprovningen och vägverket så kommer ditt nya släp at välta, för släp i Sverige skal vara utrustade med kulhanske eller sprint typ lastbil. Men det är jo polisen ute på vägarna som skal kolla det där så det går nog bra.

Hälsningar Morten 2214
Hej Mårten

Jag skulle ej tro att det är någon risk för att någon kommer att bötfälla Rolf för detta.
Det fins en undantagsregel som säger om man har en kopplings anordning mellan fordon och ett ekipage som
det krävs ett verkstads besök för att montera och demontera så är det lagligt att ha sådan kopplingsanordning som är ledad eller på annat sätt ledad. Med verkstads besök menas att det kräv verktyg för att montera och demontera.

Det är ju så att Mc släp är ju ett tillbehör och det finns inga skrivna regler för hur kopplings anordningen skall se ut eller ha för utförande enlig dom papper jag har fått från Länsstyrelsen.

Det är länsstyrelsen som sätter upp regelverket som polisen har som en av sina arbetsuppgift att kontrollera att det efterlevs.

/ Jörn

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
jensa#3478#

Re: Mitt "lilla" vinter/vårprojekt.

Inlägg av jensa#3478# »

RGustavsson#1288 skrev:Hej på er,
Kul det här med släp, så jag ville också göra ett litet projekt. Ett stort släp har jag ju så det fick bli något litet. Några öl och en tandborste går det väl i. :wink:

Fler bilder finns här
http://www.rolfshemsida.se/blandat.htm längst ner på sidan.
Bild[/img]
HAAj Rolf! :wink: undrar bara har du lacken färdig på släpet :roll:
JENSA LILLBIFFEN #3478#
SMILE NOW CRY LATER!

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

Lack

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Haj Jensa,

Nej det har jag inte, dels väntar jag på en ny skärm från Tjeckien och dels har det kommit lite andra Motorcyklar emellan, men allt är i princip färdigt för lack. Jag har knackat bucklor och spacklat så gott det går. Det lär ju inte bli osynligt att baljan har 37 år på nacken.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
jensa#3478#

Re: Lack

Inlägg av jensa#3478# »

RGustavsson#1288 skrev:Haj Jensa,

Nej det har jag inte, dels väntar jag på en ny skärm från Tjeckien och dels har det kommit lite andra Motorcyklar emellan, men allt är i princip färdigt för lack. Jag har knackat bucklor och spacklat så gott det går. Det lär ju inte bli osynligt att baljan har 37 år på nacken.
Oj!37 år :roll: det är ju en riktig raritet :wink: Ja du har ju många hojar och pula i allting tar tid.Pratade just med en han berätta att du hade varit ute och testat en hoj,enligt han så skall den vara jurisk.Ha De!
JENSA LILLBIFFEN #3478#
SMILE NOW CRY LATER!

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
VNLasse#4020

Inlägg av VNLasse#4020 »

Feltsen1316 skrev:
Göran#3166 skrev:
jensa #3478# skrev:Jag såg att du hade reg plåt på det stora släpet rolf.Är det lag på detta :?: jag tänkte på detta för man ser ju knappt reg plåten på hojen när man kopplar på släpet :?
Hej.
Om jag har förstått det hela rätt, så är ett släp efter MC = tillbehör till MC:n och ska därför inte registreringsbesiktas = ingen skylt. Men samtidigt så får du inte skymma skylten = moment 22. En polare till mig har löst det på följande sätt, hans släp skymmer skylten och han har satt dit en skylt på släpet med en tilläggsinformation under, där det står följande "tilläggsskylt till MC" han har aldrig blivit stoppad, så vi vet inte om det är OK eller ej, men det låter inte fel att göra så om släpet skymmer skylten.

Hej Göran

Det har ingen betydelse om ditt släp skymmer Mc skylten, Skall försöka att förklara detta på ett begripligt sätt.
Tänk dig att du har en person bil med ett storts släp efter och vad är det man skymmer jo bilens reg skylt och vill polisen se bilens skylt då kommer han ju att stoppa ekipaget för att se bilens reg skylt, alltså samma sak med Mc och släp, i detta fallet så har det ingen betydelse om det är tillbehör eller ej.
Hejsan alla!

En fundering kring detta. En släpkärra efter bil skymmer mycket riktigt
bilens reg-plåt. Med släpet är ju faktiskt ett "fordon" i sig själv, med reg-
skylt. För om du häktar på ett tillbehör på bil, typ cykel-hållare(läs tillbehör) så få man ju inte skymma skylten. Det borde väl vara samma
sak på Mc...

Mvh/ En som bara spekulerar.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
RGustavsson#1288
Forum Admin
Kontakt:

Inlägg av RGustavsson#1288 »

Hej Lasse,

Så resonerer jag också därför har jag en reg. skylt på mitt släp med samma reg. no som på hojen.
Hälsningar
Bild
Rolf Gustavsson #1288

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
jensa#3478#

Inlägg av jensa#3478# »

VNLasse skrev:
Feltsen1316 skrev:
Göran#3166 skrev:
Hej.

Hej Göran

Hejsan alla!

En fundering kring detta. En släpkärra efter bil skymmer mycket riktigt
bilens reg-plåt. Med släpet är ju faktiskt ett "fordon" i sig själv, med reg-
skylt. För om du häktar på ett tillbehör på bil, typ cykel-hållare(läs tillbehör) så få man ju inte skymma skylten. Det borde väl vara samma
sak på Mc...

Mvh/ En som bara spekulerar.
Jag själv visste inte,diskutionen börja,Jörn skicka papper till mig ang bestämmelser som Rolf har lagt ut på Forumet.Jag ringde själv och kolla och kort fattat svar fick jag.Mc släp skall inte registeras alltså behövs inte regskylt.Men min åsikt är att det är nog lungnast och ha regskylt om TUSSEBATONG skulle stanna en.Men lite spänning skall man ha här i livet så jag gjorde en regskylt som står JENSA på så dom vet vem som kör hojen :wink: 8) :lol:
Senast redigerad av jensa#3478# den fre 30 mar 2007, 08:23, redigerad totalt 1 gång.
JENSA LILLBIFFEN #3478#
SMILE NOW CRY LATER!

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Feltsen1316

Inlägg av Feltsen1316 »

Hej Jensa

Helt rätt Jensa att ha en personlig skylt jag har en på G jag mé men den är betydligt mindre en din. Min skylt har Pia Klang gjort åt mig. Jag skall bara få till en snygg plast / Glas som täcker skylten och så skall den sitta bak på släpet.

Lägger upp en bild när jag har fått mera rutin på att lägga upp bilder.

/ Jörn

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd