GPS och navigation ⇒ Problem med BaseCamp
Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.
Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.
- Åke # 6585
- Hemort: Strängnäs
Problem med BaseCamp
När jag öppnar BaseCamp, så får jag upp en mycket generell karta. Nästa bara schematisk.
Inga detaljerade vägar. Vare sig i tätort eller landsbygd. E4-an är ritad som ett rakt streck till ex. Uppsala. Anslutande vägar till Uppsala är ritade som som att alla möts i ett stjärnkors. Inte lika detaljerad som GoogleMaps. Det blir väldigt grova waypoints.
Skall det vara så?
Dessutom får jag ett medlande om att "City Navigator Europe NTU 2015.1" är låst. Hur låser man upp det?
När jag ansluter enheten till datorn och markerar att jag vill låsa upp det som är låst, kommer jag till en sida där jag skall identifiera min enhet genom att markera enhetens namn. Men min enhet finns inte med. Det är helt grått i rutorna, så det går inte att skriva in något heller.
Skall det vara så? Gäller det inte BaseCamp för 760?
Är det någon som vet hur det skall fungera. Eller som vet var jag kan hämta information i frågan. Det som finns på "support" är så väldigt generella, då de verka gälla för alla enheter förutom min.
// Åke
än omkommen och bortkörd.
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- MickeB#7437
Re: Problem med BaseCamp
Prova med en ominstallation på BaseCamp, deras senaste uppdateringar har jag själv upplevt som otillförlitliga, fick göra en systemåterställning för att komma bort från skiten.
När det funkar som det ska är kartorna mycket detaljerade och bra.
Lycka till
| Dölj inläggslänk |
- goran428
- Hemort: Malmö
- Kontakt:
Göran
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens

| Dölj inläggslänk |
- Leif#2000
En första fråga,
Då enheten inte kommer upp kan det tyda på att du inte har registrerat enheten hos Garmin.
Det gör du i så fall i Garmin Express.
VRS #2000
Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.
| Dölj inläggslänk |
- Åke # 6585
Enheten syns att den är ansluten i Express och Base Camp. Men inte när jag är på sidan där man skall låsa upp kartorna.
Där det står att man skall registrera sig är det grått, så det går inte att skriva något där.
Kartor och program är uppdaterade i enheten med Express, så där verkar det fungera.
Jag har inte heller någon kod eller nyckel, som brukar sitta på kartongen. Utan det är bara ett serienummrer jag har.
// Åke
| Dölj inläggslänk |
- MickeB#7437
Har du detaljnivån inställd på 'högsta'?
Har du rätt 'kartprodukt' vald?
Dessa hittar du under 'visa'- 'verktygsfält', eller högerklicka på tomt fält i aktivitetsfältet.
| Dölj inläggslänk |
- Åke # 6585
Jag har "Detaljnivå" och "Kartprodukter" förbockat.
Kartan verkar vara Navigator Eurpe NTU 20151. Fast den är låst , som det står när jag startar BaseCamp.
BaseCamp har kontakt med enheten när den är inkopplad, men när jag hamnar på sidan "Köp Kartor/Lås upp kartor", hittas inte enheten. Och det går inte heller att skriva i rutorna, för de är gråa.
Då jag har en fast dator, så kan jag inte ta med den till Tånga. Det hade varit bra annars att se problemet i verklighet.
Undrar om det finns någon GarminGuru i Stockholmstrakten, som kan göra ett hembesök hos mig, och förhoppningsvis klara ut vad som gör att det inte funkar.
Det kan misstänkas att BaseCamp inte är kompatibel med 760, trots att det nämndes i handboken att jag skulle använda programmet för att kunna göra rutter hemma, innan utfärd.
Det vore nog en bra, och uppskattad, ide att ordna ett seminarium på Tånga hur man hanterar GPS-ar, med vidhängande hjälpprogram. Ruttupplägg m.m. Om någon känner sig manad. Och om intresse finns.
// Åke
| Dölj inläggslänk |
- goran428
- Kontakt:
Tyre (to travel) är från början konstruerat för MC folket och är både lättlärt och utan irriterande hanteringsstrul. Prova nu detta Åke : http://www.tyretotravel.com/ under tiden fram till Tånga, och säg sedan vad du tycker.
Det finns en gratisversion som man kan ladda ned och prova. Pro-versionen kostar sedan (om man vill ) typ fem dollar = 40 spänn
Göran
PS. Tyre är i dag TomTom`s officiella hanteringsprogram för MC navigatorer men sanktioneras också sedan en tid tillbaka av just GARMIN. Eftersom det är hårdvaran man tjänar pengar på och mjukvaran (BC t.ex) bara kostar så blir Tyre förmodligen den gemensamma standarden för alla MC navigatorer så småningom.
Grågossens

| Dölj inläggslänk |
- MickeB#7437
Ladda ner senaste version igen och försäkra dig om att ladda ner både till dator och enhet (bockruta).
Hela kartan får inte plats på enhetens minne utan ett extra minneskort så välj en lämplig region för enheten och resten läggs då på minneskortet. Har du inget minneskort kan du enkelt föra över resterande kartor vid senare tillfälle.
Och Göran, sluta tjata om Tyre det hjälper inte frågeställaren och tillför inget till trådens ämne.
| Dölj inläggslänk |
- goran428
- Kontakt:
Kartorna ja, GARMIN fungerar alldeles utmärkt när den väl kommer igång men är lite tjurig då och då, inte minst vid installationer. Det är inget ovanligt och inget att oroa sig för. Så gör även TomTom ibland. Börja om med förfarandet. Du är inte ensam med detta. Lycka till med installationen av kartor.
Göran
Grågossens

| Dölj inläggslänk |
- MickeB#7437
Vänligt sinnade inlägg eller ej, det är ju bra om dom handlar om ämnet som i detta fall var just BaseCamp.
Och rådet "Tänk" tar jag inte åt mig av.
| Dölj inläggslänk |