GPS och navigationGamla riksväg 13 GPX

Forum för rutter, ruttplanering och navigering med Global Positioning System
Kategoriregler

Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.

Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
goran428
Hemort: Malmö
Kontakt:

Gamla riksväg 13 GPX

Inlägg av goran428 »

Jag har i vinter ägnat mig åt att inventera de gamla riksvägarna, så som de gick förr. Med hjälp av en gammal karta från 1954 och artiklar i ämnet på nätet. Resultatet är för oss MC-åkare ganska så nedslående. Motorväg, motortrafikled eller s.k 2-1 väg. Inte roligt att åka men i den mån vägens dragning finns kvar så är den i dag, i de flesta fall till 80 % moderniserad. Undantagna RIKSETTAN och så RIKSVÄG 13 från Sollentuna ända till Selånger. Det är trettio mil gammal väg av totalt 40 till Sundsvall från Stockholm.
Bild

GPX-filer för nedladdning:
sthlm-sundsvall 13.gpx
sundsvall-sthlm 13.gpx
Filerna genererade i senast utgivna kartor januari 2015
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Nils 8647
Hemort: Uppsala

Re: Gamla riksväg 13 GPX

Inlägg av Nils 8647 »

Intressant projekt Göran. Dock måste jag meddela att just den sträcka du lagt ut visserligen finns kvar och är i gott skick, men är rak, lång och rent ut tråkig att åka på (enligt mig). Detta är den gamla E4:an mellan Uppsala och Gävle som nu ersatts, men jag bedömer den trots det som bred, rak, platt osv. Vi har roligare vägar i Uppland, trots det platta landskapet. Välkomna!
...amendurå...

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Torkel#8458
Hemort: Luleå

Inlägg av Torkel#8458 »

Det här blir ett kul pyssel. Jag som är van med pappers kartor.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Hemort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

Från Märsta slingrar sig gamla R 13 makligt fram på helt egen hand för att vid Enånger/Hudiksvall uppslukas av E4 och så rusa mot norr, ända upp till Haparanda. E4 delen kräver väl ingen GPS (?) :D

Bildillustration fr. tidskriften Riksettan. STHLM-Sundsvall : HÄR

Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd