Forum för rutter, ruttplanering och navigering med Global Positioning System
Kategoriregler
Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.
Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.
► Visa/Show In English
This place is for information, tips, advice and discussions on GPS and navigation issues. This can include equipment, software, routes and other navigational associated matters. GPX files with complete routes can be uploaded as attachments to posts. It should however be a clear description of the route file contains.
Tips on individual GPS positions will be on a special place on our website. Send an e-mail to the [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] so he lays this out.
Jag har i vinter ägnat mig åt att inventera de gamla riksvägarna, så som de gick förr. Med hjälp av en gammal karta från 1954 och artiklar i ämnet på nätet. Resultatet är för oss MC-åkare ganska så nedslående. Motorväg, motortrafikled eller s.k 2-1 väg. Inte roligt att åka men i den mån vägens dragning finns kvar så är den i dag, i de flesta fall till 80 % moderniserad. Undantagna RIKSETTAN och så RIKSVÄG 13 från Sollentuna ända till Selånger. Det är trettio mil gammal väg av totalt 40 till Sundsvall från Stockholm.
GPX-filer för nedladdning:
sthlm-sundsvall 13.gpx
sundsvall-sthlm 13.gpx
Filerna genererade i senast utgivna kartor januari 2015
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens
Intressant projekt Göran. Dock måste jag meddela att just den sträcka du lagt ut visserligen finns kvar och är i gott skick, men är rak, lång och rent ut tråkig att åka på (enligt mig). Detta är den gamla E4:an mellan Uppsala och Gävle som nu ersatts, men jag bedömer den trots det som bred, rak, platt osv. Vi har roligare vägar i Uppland, trots det platta landskapet. Välkomna!
Från Märsta slingrar sig gamla R 13 makligt fram på helt egen hand för att vid Enånger/Hudiksvall uppslukas av E4 och så rusa mot norr, ända upp till Haparanda. E4 delen kräver väl ingen GPS (?)
Bildillustration fr. tidskriften Riksettan. STHLM-Sundsvall : HÄR
Göran
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens