Forum för rutter, ruttplanering och navigering med Global Positioning System
Kategoriregler
Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.
Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.
► Visa/Show In English
This place is for information, tips, advice and discussions on GPS and navigation issues. This can include equipment, software, routes and other navigational associated matters. GPX files with complete routes can be uploaded as attachments to posts. It should however be a clear description of the route file contains.
Tips on individual GPS positions will be on a special place on our website. Send an e-mail to the [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] so he lays this out.
Ni som är trötta på BaseCamp och/eller vill prova något bättre/lika bra/annorlunda kan gratis ladda ned och testa TomToms program Tyre (to travel) Detta program är definitivt enklare att lära än BaseCamp och till detta baserat på kartorna i GOOGLE Maps som är mera detaljerade och finns där hela tiden utan att ni behöver koppla in "enheten". Konvertera / spara rutterna till valfri plattform. Garmin t.ex. SIMSALABIM
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
Grågossens
Äh ..,. nu skall vi inte vara pjåkiga. Hursomhelst ... mycket smidigt och som sagt lätt att konvertera till många enheter, telefonen (I-phonen) t.o.m .. med rätt app i denna. (Ersätter Rubbes i övrigt utomordentliga konverterings-filer, alltså)
tyre1.jpg
Garanterat gjord i BaseCamp, nu konvertibel till en rik "mång-kultur"
tyre2.jpg
Alla filer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av goran428 den lör 10 maj 2014, 14:57, redigerad totalt 1 gång.
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossens
Jag vet inte varför du måste ha enheten ansluten för att använda basecamp, jag behöver i alla fall inte.
Enda gången är för att ladda ner nya kartuppdateringar och naturligtvis för att föra över färdiga rutter.
Vad man tycker är bäst är väl en smaksak, jag trivs väldigt bra med Basecamp.
Det viktiga är väl kanske att inte att cykla runt mellan olika program utan lära sig ett ordentligt och använda det.
För övrigt vill jag meddela att jag 'so far' är väldigt nöjd med min 590. Den nya skärmen, som kallas 'translucent' fungerar väldigt bra i solljus och den dubbla upplösningen hjälper också till.
Leif Skipper
VRS #2000
Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.
Absolut inget fel på BaseCamp men jag finner Tyre lättare och snabbare att jobba med. Om det sedan går att ladda ned det man gjort att köra i "enheten" man nu har, så är det ju alldeles utmärkt.
Man måste ha TomTom kart-app telefonen för att det skall fungera. Det tror jag på Om det fungerar att ladda in rutter i ZUMO`n som man lagt i Tyre har jag dock inte provat ...
En annan fördel är ju att man i Tyre kan experimentera med att "rutta" drömresor man ännu kanske inte har kartor till. Australien Nya Zeeland ....osv Varför inte? Det är ju GRATIS eller så kostar det 5 dollar. Jag kostade på mig denna pro-versionen = runt 40 spänn. Fungerar kanon
Göran
Grågossens
goran428 skrev:
Man måste ha TomTom kart-app telefonen för att det skall fungera.
Så att den ersätter den konverteraren jag postat tidigare, i det syftet jag postade, var en ren lögn alltså..
Men jag ska ta en titt på Tyre och se om jag har nån nytta av den.
goran428 skrev:Absolut inget fel på BaseCamp men jag finner Tyre lättare och snabbare att jobba med. Om det sedan går att ladda ned det man gjort att köra i "enheten" man nu har, så är det ju alldeles utmärkt.
Man måste ha TomTom kart-app telefonen för att det skall fungera. Det tror jag på Om det fungerar att ladda in rutter i ZUMO`n som man lagt i Tyre har jag dock inte provat ...
En annan fördel är ju att man i Tyre kan experimentera med att "rutta" drömresor man ännu kanske inte har kartor till. Australien Nya Zeeland ....osv Varför inte? Det är ju GRATIS eller så kostar det 5 dollar. Jag kostade på mig denna pro-versionen = runt 40 spänn. Fungerar kanon
Göran
Det går utmärkt att ladda ner till båda. Konverterade Skippers filer till Holland utan problem till min TomTom. Som gratis program är det ett enkelt och bra program. Smaken som baken. Låt den vila i sadeln.
Har väl använt Tyre i ca.6 års tid nu, lite till och från. Och kan bara hålla med ovan talare
att det är ett bra program.
Att det skulle medföra några virus känner inte jag till i varje fall. Trots att merparten av den
tid, som jag använt programmet, har varit Tyres gratisversioner.
Testkört kortegerundan med Handelsboden den 22 maj idag utan problem. Jag använder en 7 år gammal tomtom för bil. Gjort rutten med gratisversionen i Tyre.ðŸ‘ðŸ‘ðŸ‘ðŸ‘ðŸ‘ðŸ‘ðŸ‘ðŸ‘
Kolla så fint det blev va (?) Jag laddade ner (Garmin)kartorna till datorn. (Har bara haft dem i enheten tidigare) Så lade jag max fem min. på att plotta ut min skånska söndags-sjumila-runda i Tyre. Sparade denna som garmin GP exchange-fil och laddade så in nämnda filen i BaseCamp. Den gick in hur fint som helst och gick att testköra också.
Aldrig mera tunga, tröga BaseCamp
Göran
Grågossens