TeknikfrågorTätningar - sving och växelhus?

Allt om hojen
Kategoriregler

Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
cosmicp#1832
Hemort: Skokloster

Tätningar - sving och växelhus?

Inlägg av cosmicp#1832 »

(VN1500-94)
Jag lossade på växelhuset för att rengöra och smörja drev och pinjong. Första gången...
Det var rätt geggigt därinne, och en liten mängd vatten/oljeemulsion rann ut när jag lossade de 4 muttrarna. Skarven har svettats lite olja i flera år, och jag noterade att det inte satt någon packning mellan sving och växelhus. Ska det inte göra det? Jag ansåg det, så jag strök på lite packningscement innan jag återmonterade.

O-ringen på axeln hade gått av. Den enda o-ring jag hade tillgänglig var av samma tjocklek, men med 5-6 mm mindre diameter. (Powerfix, NBR.)
Med tanke på mer uttänjning för att få på den på plats - kommer den att hålla? Eller ska jag ta isär och skaffa en o-ring av korrekt storlek?
Per Karlsson, Skokloster. VN15-94, #1832

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
HasseG#11386
Hemort: LIDKÖPING

Re: Tätningar - sving och växelhus?

Inlägg av HasseG#11386 »

Sent svar tror inte det ska va packning där fanns inte på min -02 iaf när jag bytte knutkors, och jag hade nog stuckit inom närmaste hydraulik verkstad och införskaffat en korrekt O-ring men det är sån jag är 😎

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd