GPS och navigationRouteplanerare i phonen

Forum för rutter, ruttplanering och navigering med Global Positioning System
Kategoriregler

Denna plats är till för information, tips, råd och andra diskussioner om GPS- och navigationsfrågor. Det kan handla om utrustning, programvaror, rutter eller andra navigationsknuta ämnen. GPX-filer med färdiga rutter får laddas upp som bilagor till inläggen. Det ska dock finnas en tydlig beskrivning av den rutt filen innehåller.

Tipps om enskilda GPS-positioner ska dock ligga på särskild plats på vår webbplats. Skicka ett e-brev till [email=tage.strandell.to]webmaster[/email] så lägger han ut detta.

► Visa/Show In English
Användarens profilbild
goran428
Hemort: Malmö
Kontakt:

Routeplanerare i phonen

Inlägg av goran428 »

Nu kommer snart en ruttplanerare du kan använda att sända dina egna data-rutter till phonen

Lancering och nedladdning från appstore o motsvarande för android i början på mars.

Behövs en särskild mc-GPS sedan? Kan man planera också direkt i paddan / fånen ?

Det här kommer hursomhelst att kunna "röra om" en del bland oss bikers eftersom de flesta av oss redan har en phåne men kanske inte alla vill lägga pengar på en mera advancerad GPS.

Göran :D
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
carlberg 6259
Hemort: Halmstad

Re: Routeplanerare i phonen

Inlägg av carlberg 6259 »

goran428 skrev:Nu kommer snart en ruttplanerare du kan använda att sända dina egna data-rutter till phonen

Lancering och nedladdning från appstore o motsvarande för android i början på mars.

Behövs en särskild mc-GPS sedan? Kan man planera också direkt i paddan / fånen ?

Det här kommer hursomhelst att kunna "röra om" en del bland oss bikers eftersom de flesta av oss redan har en phåne men kanske inte alla vill lägga pengar på en mera advancerad GPS.

Göran :D
Verkar ju nice :P
Då slipper jag kanske köpa gps till säsongen startar ,
Ha en god vecka och lev livet
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Rubbe_6173
Kontakt:

Inlägg av Rubbe_6173 »

Jag har svårt att se varför just denna app skulle "röra om" bland bikers eller eliminera ett eventuellt behov av en "mer avancerad gps".

Att skicka rutter till telefonen går redan att göra idag. Huruvida denna app gör det ytterligare lättare är dock lite svårt att tyda. Informationen om den verkar lite knapphändig än så länge.
Mycket hänger på kompatibiliteten med t.ex. Garmins eget rutt-filsystem (för att ta del av andras rutter) samt offline-kartor.
Applikationsutvecklare Webbgruppen
Monkey Streak -07
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
carlberg 6259
Hemort: Halmstad

Inlägg av carlberg 6259 »

Aaaaaa . Nuuuuu blev det krångligt
Igen :roll:

Vem vill bli försökskanin ???
Till detta ,
Ha en god vecka och lev livet
1500 c grön/svart När är en Grön bäst?
Var gång

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
Leif#2000

Inlägg av Leif#2000 »

Jag måste erkänna att jag tror inte ett dugg på detta, inte till mc-åkning.

En sådan app kommer ju naturligtvis inte att vara anpassad för lätt mc-betjäning
med handskar och dessutom har vi tålighetsaspekten, både vad gäller väta, vibrationer etc.

Skulle det dessutom krävas aktiv internetförbindelse för användning så är det ju kört från början.

Jag har provat ett flertal gratis navigationsappar i min telefon, ingen av dom har
kunnat matcha min Zumo.
Men det kan ju bli intressant att se hur dom lyckas.
Leif Skipper
VRS #2000

Bra beslut kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåliga beslut.

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Användarens profilbild
goran428
Hemort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av goran428 »

Men det kan ju bli intressant att se hur dom lyckas.
Det är vad jag anser också. Många tycker nog det är ansträngt med tre - sex tusen kr för en pryl som sedan bara används fullt ut på mc turen. Men har man redan en "mottagare" (phånen) så tror jag man med intresse kommer att följa utvecklingen av detta.

Kartorna. Jag har nedladdade kartor i min TomTom Rider ( alt Zumo) som sedan fyngerar med Tyre to travel eller BaseCamp. Får man kartorna iinlagda i phånen tro? Hur tänker man här?

Verkar nog som att tjänsten ifråga istället blir "molnbaserad" vilket betyder att man bara kan "hyra in sig" för bestämda perioder, och sådant värjer jag mig personligen genom instinkt att "låsa" (låna) mig till.

Hårdvaran oroar jag mig inte för. Jag har bara en sketen 5s men många phåner av i dag kan mycket väl tävla med både Zumos och TomTom vad gäller vattentät, skärmstorlek och ljusstyrka.

Jag tror dock inte man vågar / vill utmana TomTom med något "revolutionärt", TomTom som man ju har ett mycket nära samarbete / partnerskap med på mjukvarusidan.
Medlem sedan år 2000. Tidigare medlem i webbgruppen, webbutvecklare, webbmaster, infoansvarig och forumvärd. Hedersmedlem.
Grågossen innehaft VN 800 C Drifter, Vulcan EN500, VN 1600 C och 800 A
GrågossensBild
Bild

Länk:
BB-kod:
HTML:
Dölj inläggslänk
Visa inläggslänk
Skriv svar Föregående trådNästa tråd