Teknikfrågor ⇒ Iridiumstift från NGK
Kategoriregler
Trådar och inlägg här ska vara frågor, tips, råd med mera och handla om teknik, tillbehör eller andra prylar för våra hojar.
► Visa/Show In English
- thomas#1283
Iridiumstift från NGK
Rolf kan du det här?
NGK säljer också Iridium stift nu (se Louis.de) men de har en annan beteckning än Denso. Enligt NGK heter stiften NGK IRIDIUM IX DPR7EIX-9 till VN1500D.
Men enligt tändstiftslistan jag gjorde en gång för länge sedan skall stiften till VN1500/VN1600 vara: DPR6EA9.
Frågan är nu passar NGK:s stift eller är det fel värmetal (som jag misstänker) för VN1500/VN1600 med insprutning?
/Thomas #1283
(Som sitter nere i Malaysia och längtar hem till cykeln nu när det är vackert vårväder därhemma. Fast jag åker hem på lördag så nu är det nära för min första åktur.)
NGK säljer också Iridium stift nu (se Louis.de) men de har en annan beteckning än Denso. Enligt NGK heter stiften NGK IRIDIUM IX DPR7EIX-9 till VN1500D.
Men enligt tändstiftslistan jag gjorde en gång för länge sedan skall stiften till VN1500/VN1600 vara: DPR6EA9.
Frågan är nu passar NGK:s stift eller är det fel värmetal (som jag misstänker) för VN1500/VN1600 med insprutning?
/Thomas #1283
(Som sitter nere i Malaysia och längtar hem till cykeln nu när det är vackert vårväder därhemma. Fast jag åker hem på lördag så nu är det nära för min första åktur.)
Posse est velle
#1283 Thomas A
#1283 Thomas A
| Länk: | |
| BB-kod: | |
| HTML: | |
| Dölj inläggslänk |
- RGustavsson#1288
- Forum Admin
- Kontakt:
Hej Thomas,
Jag får nöja mig med att sitta på ett hotell i Polen, det är i alla fall nära hem.
Jag känner inte till NGK:s Iridium stift. Jag har också kollat på dem tidigare men inte blivit riktigt klok på värmetalen, därför har jag hållit kvar vid Denso Iridium IX22B som har funkat bra till alla 1500/1600.
Jag får nöja mig med att sitta på ett hotell i Polen, det är i alla fall nära hem.
Jag känner inte till NGK:s Iridium stift. Jag har också kollat på dem tidigare men inte blivit riktigt klok på värmetalen, därför har jag hållit kvar vid Denso Iridium IX22B som har funkat bra till alla 1500/1600.
Hälsningar

Rolf Gustavsson #1288

Rolf Gustavsson #1288
| Dölj inläggslänk |
- Herman#4271
Är det någon som kan förklara för en oinvigd vad det är för häftigt med att använda sig av Iridium stift? Är de dyra? Och vad uppnår man för resultat med dem, som inte "vanliga" tändstift har? Kanske jag glömt att fråga om nåt annat viktigt om Iridium stift, men ge ett förklarande svar någon som vet.
Glad Påsk alla Vrs:are

Herman#4271
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
VROC #31933
Dorotea
Södra Lappland
| Dölj inläggslänk |
- thomas#1283
Var inte ledsen för det för detta är ingen semester. Har varit här i 5 1/2 vecka och jobbat hela tiden. Ja, jag vet att det låter flaschigt att vara på jobb i Malaysia men...RGustavsson#1288 skrev:Hej Thomas,
Jag befinner mig i nordöstra hörnet nära Thailändska gränsen. Här r dom tokreligösa så all alkohol är förbjuden. Mao man kan inte få en pilsner till maten eller för att släcka törsten på kvällarna. Inse vad det betyder när det 34-38 grader i skuggan på dagarna och man är ute och jobbar på en militär flygbas i solen. Som väl är åker jag hem på lördag nu efter 6 veckor. Vi har leveransprov idag och sen drar jag.
Hälsningar
/Thomas #1283
Posse est velle
#1283 Thomas A
#1283 Thomas A
| Dölj inläggslänk |
-
Nezze3994
Halloj Herman!Herman#4271 skrev:Är det någon som kan förklara för en oinvigd vad det är för häftigt med att använda sig av Iridium stift? Är de dyra? Och vad uppnår man för resultat med dem, som inte "vanliga" tändstift har? Kanske jag glömt att fråga om nåt annat viktigt om Iridium stift, men ge ett förklarande svar någon som vet.
Vad jag har förstått så är livslängden det väsentliga. Har hört att de ska hålla 15000 mil (rätta mig om jag har fel, Rolf) dvs hojens livslängd. Dessutom har jag hört att de vid bänkkörning ger 3 hästar mer. Iaf på en 1600.
Och de är INTE billiga. Har för mig att de kostar 225:- /st i handeln. Sen finns det ju USA också...
| Dölj inläggslänk |
- thomas#1283
Hej Nezze,Nezze3994 skrev: Halloj Herman!
Vad jag har förstått så är livslängden det väsentliga. Har hört att de ska hålla 15000 mil (rätta mig om jag har fel, Rolf) dvs hojens livslängd. Dessutom har jag hört att de vid bänkkörning ger 3 hästar mer. Iaf på en 1600.
Och de är INTE billiga. Har för mig att de kostar 225:- /st i handeln. Sen finns det ju USA också...
största anledningen till att använda Iridium stift är att de ger en kraftigare tändgnista än vanliga stift. Det ger bättre förbränning och därför lite mer prestanda. Dessutom är livslängden mycket längre som du själv skriver. Priset i Sverige gör att det är helt ointressant att köpa dom hemma. Men om man är i Tyskland är det halva priset och i USA 25% av priset hemma. Men innan man köper måste man veta om det är rätt modell (värmetal mm) därför min fråga till Rolf.
/Thomas #1283
Posse est velle
#1283 Thomas A
#1283 Thomas A
| Dölj inläggslänk |
- Tomas#5281
- Ort: H-fred(googla på ordet "inavel", så hittar ni dit)!
- Kontakt:
För ca.510 spänn(inklusive frakt m.m) så kan man ta hem 4st Denso Iridium
IX22B, från det här stället: http://www.spark-plugs.co.uk/pages/pric ... cemain.htm
Räknade då pundet i styva 14kr och 10ören.
IX22B, från det här stället: http://www.spark-plugs.co.uk/pages/pric ... cemain.htm
Räknade då pundet i styva 14kr och 10ören.
M.v.h Tomas

| Dölj inläggslänk |